آیا اظهار به سر کردن چادر در جامعه، ریای اجتماعی نیست؟

پرسش
آیا اظهار به سر کردن چادر در جامعه، ریای اجتماعی نیست؟ اعمال برخی از خانم‌هایی که در صدا و سیما هستند باعث انزجار برخی نسبت به چادر نمی‌شود؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
به گمان بنده اگر این‌گونه موارد را در یک کمپینی تلاش کنند که تشویق کنند خیلی بهتر جواب می‌دهد تا ملامت و تقبیح کنند.
در هر صورت یک اتفاق مثبتی به نظر می‌آید اگر زاویه نگاهمان را تغییر بدهیم ولو اینکه علی الظاهر، به قول شما: دارد یک ریای اجتماعی صورت می‌گیرد.
خُب اگه این‌طور نگاه کنیم تمام خدمات اجتماعی و تمام فریضه‌هایی که دارد به صورت ظاهری انجام می‌گیرد، ولو توسط خانم‌هایی که از اول چادری بوده‌اند، و تمام خیرات و مبراتی که دارد علنی انجام می‌شود همه‌شان به حسب لغت، ریا هستند. اشکال ندارد. این ریا ریای قشنگی است. به گمانم از این مسیر برویم بهتر جواب می‌دهد و شاید عده‌ای تشویق بشوند و به این سمت‌و‌سو سوق پیدا کنند.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

پرسش
این سیستم دولت هم دارد تظاهر را ترویج می‌کند، پس باید فارغ از لجاجت جناحی عیوب را گفت. چه دولت، چه صدا و سیما. آنوقت اگر کار زشتی از خانم چادری سر زد مردم از چادر بیزار نمی‌شوند بلکه از فرد ریاکار بیزار می‌شوند.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
اگر فقط یک احتمال باشد که ایشان به خاطر رعایت امثال ماها و شماها دست به این اقدام زده باشد آن‌وقت ما به ایشان بدهکار خواهیم شد. مواظب باشید.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

پرسش
حضرت استاد فرمایش شما متین. ولی اگه در این سیستم، شخصی تظاهر به چادر کرد و آن‌وقت در جایی که اجبار نیست کشف حجاب کرد و … مضراتش بیشتر نیست؟ آن‌وقت می‌شود از چادری بودن دفاع کرد؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
کدام انسان فهمیده است که با فرض شما، چنین آدم دمدمی مزاجی را تحسین کند تا مضر باشد؟
دل‌سوزی شما قطعیست اما به اشراف بیشتری نیاز هست.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

پرسش
قطعا بحث بر سر این نیست که شخصی بنابر ایجاب مسئولیت خود به پوشش بهتری مبادرت بورزد که این بسیار متین و قابل تحسین است و جای بسیار تشکر دارد. بحث بر سر اینست که اگرکسی به لحاظ شغل خود تظاهر به پوشیدن چادر کرد و به آن هم افتخار کرد بعد در جایی که حجاب اجباری نیست کشف حجاب کرد و… آیا مضرات آن بیشتر نیست؟ آیا آن‌وقت می‌شود از چادر دفاع کرد؟ چطور می‌شود ثابت کرد که آن شخص از روی ریا چادری بوده یا اخلاص؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
ما دخیل در ریا و اخلاص عمل دیگران نیستیم. حرف از اخلاص نزن که سر از جاهای باریک در میآورد.
تأثیر فعلی در جامعه مهم است.
بگذر قربان گرفتار می‌شویم. ملامت، گرفتاری‌اش حتمیست. ردخور ندارد.
پیامبر (ص) قَسَم جلاله خورده که ملامت کننده مبتلا می‌شود.
قانون عجیبی دارد. مواظب باشیم.
اصل پاسخ صوتی است.