آیا وقتی اشتباهی صورت می‌گيرد فرآيند معلول يا بازخورد آن بلافاصله شروع بشكل گرفتن می‌كند؟

پرسش
طبق قانون علت و معلول وقتی اشتباهی صورت می‌گيرد فرآيند معلول يا بازخورد آن بلافاصله شروع بشكل گرفتن می‌كند؟ حال می‌شود با مثال گفت وقتی‌که پشيمانی يا اصطلاحاً توبه صورت می‌گیرد اين فرآيند به چه شكلی در می‌آید؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
وقتی اشتباهی صورت می‌گیرد، این اشتباه یک وقت است که با آبروی دیگری سر و کار دارد، با عِرض و مال دیگری سر و کار دارد؛ این مثل این است که شما تیری را شلیک کنید به سمت کسی، وسط راه متوجه شوید که هدف‌گیری‌تان اشتباه بوده و شخص را اشتباه گرفتید. خوب باشد آن تیر به هدف می‌خورد.
چون آن ضرر به آن شخص می‌خورد و چون بلا به سر او می‌آید، این طرف داستان دیگر دست شما نیست.
اما یک وقت است که نه اشتباهی که صورت می‌گیرد یک اشتباه شخصی و درونی است؛ همه‌ی بلا همان لحظه به سر خودتان آمده است. خودتان بلا به سر خودتان می‌آورید. در این‌گونه موارد مطابق با همان علتی که درون انسان را بهم ریخته، نظمش عوض شده و شکل ناموزون به خودش گرفته با پشیمانی، آن شکل بر می‌گردد. و لذا تفاوتی بین علت و معلول‌ها نیست. نظام، نظام است. هر کجا که برای شما در مسائل درونی خودتان بازگشتی صورت گرفت و تغییر رویه‌ای ایجاد شد در همان آن، شبیه این است که شما یک قطره‌ی رنگی که بتواند بر بقیه‌ی رنگ‌ها غلبه کند در یک مجموعه‌ی رنگ وارد کنید. همه‌ی رنگ‌ها را به شکل خودش تغییر می‌دهد به اندازه‌ی توانی که دارد. فتأمل