امکان دارد این روایت را توضیح بدهید؟ من لا یکرم نفسه لا یکرم غیره.

پرسش
امکان دارد این روایت را توضیح بدهید؟
من لا یکرم نفسه لا یکرم غیره.
ارتباط این روایت با اعتماد به نفس، عزت نفس و چنین مفاهیمی چیست؟
جمع آن با تواضع و … چگونه است؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
انسان به لحاظ این‌که با همه‌ی وجود خودش با دیگران در ارتباط است و حقیقت وجودش یا نوک زبانش هست یا نوک قلمش، بنابراین چنان‌چه از کرامت نفس برخوردار نباشد یعنی در حقیقت، نفس خودش را با خوبی‌ها و زیبایی‌ها پذیرایی نکرده باشد در تعامل با دیگران بوی کرامت نمی‌دهد و لذا امکان این‌که بتواند اکرام غیب کند نخواهد داشت. از کوزه همان برون تراود که در اوست.
بنابراین انسان همان است که می‌گوید، همان است که می‌نویسد، همان است که با چشمان خودش به دیگران تحمیل خواهد کرد. انسان با «همه‌ی وجودش» امکان ارتباط با دیگران دارد و لذا گاهی یک نگاه، همه‌ی وجود انسان را زیر و رو خواهد کرد؛ آن‌چنان که یک حرف و آن‌چنان که یک نوشته و تفاوتی بین حواس انسان در تعامل با دیگران نیست.
بنابراین انسان هر چه را که به واسطه‌ی آن، نفس خود را سیراب کرده باشد با همان از دیگران پذیرایی خواهد کرد و البته این مطلب با اعتماد به نفس که حکایت از این دارد که انسان باید نسبت به دارایی‌هایی که دارد اعتماد داشته باشد، منافاتی ندارد بلکه اعتماد به نفس به لحاظ «برخورداری از نعم الهی» لازم و واجب است نه این‌که شما دارایی خودتان را ندیده بگیرید و به کس دیگری اعتماد کنید. به خدای تبارک و تعالی اعتماد کردن یعنی به همه‌ی اسباب و مسببات اعتماد کردن و انسان هم، بخشی از آن اسباب و مسببات است و این همان چیزی است که به اصطلاح عزت نفس گفته می‌شود. عزت، از آن نفسی است که زشتی و پلشتی و شیطان و اعوان و انصارش، امکان نفوذ در آن را ندارند. نفس عزیز یعنی نفس نفوذ ناپذیر نسبت به شیاطین و ضد ارزش‌ها. بنابراین انسان می‌تواند با داشتن یک چنین گنجینه و کرامت نفسی، در عین حال چون همه‌ی آنها را از خدای متعال می‌داند و می‌بیند، در پیشگاه الهی و بلکه در پیشگاه خلق متواضع باشد و این مفاهیم هیچ منافاتی در بروز و ظهور با هم‌دیگر نخواهند داشت. والسلام.