انتظارات از روحانیت چیست؟

❓پرسش
انتظارات از روحانیت چیست؟
مسیح مهاجری:
گاهی افرادی را می‌بینیم که می‌گویند: چون تعداد اعتکافی‌ها هر سال بیشتر می‌شود و تکیه‌هایی که برای محرم می‌بندند رو به افزایش است، پس معلوم می‌شود اقبال به دین زیاد شده است.
کسانی هم هستند که می‌گویند: چون میزان بدحجابی‌ها بیشتر شده و حتی بعضی از زن‌ها و دخترها در داخل خودروهایشان روسری از سرشان بر می‌دارند، باید به این نتیجه رسید که بی‌دینی زیاد شده است.
واقعیت این است که هیچ‌یک از این‌ها تحلیل‌های درستی نیستند و نمی‌توان این رویدادها را معیار و ملاک افزایش یا کاهش گرایش مردم به دین دانست
مشکل جامعه ما این است که ما به این ظواهر چسبیده‌ایم و حتی از این‌ها استفاده‌ی تبلیغاتی می‌کنیم ولی حاضر نیستیم به لوازم همین مناسک پای‌بندی نشان بدهیم.
گاهی به این نکته فکر می‌کنم که حکومت‌های دیگر که علمای دینی در رأس آنها نیستند، حتی رژیم گذشته ایران که ضد دین و دشمن علمای دین بود، این همه اختلاف در داخل خود ندارند و نداشتند. ما که علمای دینمان باید الگوی وحدت و مسالمت و گذشت باشند چرا این همه با هم اختلاف داریم و هر کدام از ما درصدد تفسیق و تکفیر و طرد آن دیگری بر می‌آییم و حاضر نیستیم نظرهای همدیگر را تحمل کنیم؟
تحلیل درست جامعه امروز ایران را باید حول دو محور اساسی جستجو کرد که یکی از آن‌ها اختلاف رهبران دینی مسئول در حاکمیت است و دیگری عدم انطباق حرف و عمل مسئولین.
آن‌چه موجب تأسف است این است که سست شدن اعتقاد مردم نسبت به افراد، به اساس انقلاب و نظام سرایت می‌کند و مردم به تدریج در کارایی نظام دینی تردید می‌کنند
همان‌طور که امام خمینی بارها تأکید کردند عملکردها به معنای عدم کارایی اسلام و نظام نیست و ما به این واقعیت به‌شدت معتقد هستیم که نظام اسلامی اگر به درستی پیاده شود سعادت مردم را چه در زمینه مادی و چه در زمینه معنوی تأمین خواهد کرد و این یعنی کارایی نظام دینی
این انتظار از روحانیون مسئول در نظام، یا مرتبط با نظام انتظار زیادی نیست. آن‌ها رسالت هدایت مردم را برعهده دارند و «تحکیم وحدت» و «انطباق گفتار و عمل» از پایه‌های اساسی توفیق در هدایت مردم هستند. روحانیت اگر به این دو ویژگی پای‌بند نباشد، فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
روحانیت فلسفه‌ی وجودی ندارد!
تحکیم وحدت و انطباق گفتار و عمل، پایه و اساس برای حضور یک جو شعور در هر انسانی خواهد بود!‌
مردم همیشه از بسیاری از بزرگان جلوترند!
مردم سادگی را برمی‌تابند و کاری با کسی ندارند مگر خلاف ظاهر رفتار کنند.