مگر منطقی است اول برای خدا قیام کرد بعد فکر!؟

❓پرسش
در آیه‌ی «إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» (سبا، 46)
بسیاری از ما این آیه را این‌گونه ترجمه می‌کنیم: من شما را به يك چيز موعظه می‌كنم و آن اين‌كه براى خدا قيام كنيد؛ دو به دو و يا يک به يک و سپس فکر كنيد، مگر منطقی است اول قیام کرد بعد فکر!؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

✅پاسخ
معنای آیه این است که هدفمند فکر کنید، برای خدا،
یا برای خدا هدفمند فکر کنید. قیام لازمه‌ی حیات است.
لذا انسانِ غیر قائم، انسان نیست تا فکر داشته باشد.
پس در جمع‌بندی اجزاء حیات، که نوعی از خلقت محسوب می‌شود محتاج تفکریم وگرنه گردآوری، ناموزون و نامطلوب خواهد بود.

✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨

❓پرسش
آیا قیام به معنای قیام کردن انسان، از خودش و تعصباتش و تعلقاتش و… است؟ یعنی منظور، آزادی از این تعلقات، قبل از فکر کردن است؟ یعنی لازمه‌ی تفکر، آزادی قبل از تفکر است؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

✅پاسخ
نخیر. قیام به معنای “اراده‌ی بر تغییر” است، و اراده بر تغییر شرط اول آن، رهاییست که شما بیان فرمودید.