« کفر و نفاق، کبر و ریا، بخل و حسد، شرک و عجب، رذایلی هستند که خداوند برای رهایی مومن از شر آنها ممکن است ایشان را مبتلا به انواع و اقسام لغزشها و لمم بنماید. اعاذنا الله من شرور انفسنا».
« استاد شیروی، هزاران فکر عمیق، نکته ۷۲۲»
این جمله را برای مرتبهی خاصی بیان فرمودید؟
✅پاسخ:
بله واضح است، گرچه بعضی از اینها تا آخر عمر انسان را تهدید میکنند.
❓پرسش:
می شود اینطور گفت که انجام بعضی از لغزشها و احساس حقارت بعدش باعث حذف لغزشهای دیگری مثل کبر و عجب میشود؟
✅پاسخ:
بله. ناخودآگاه عنوان بازدارنده دارد.
❓پرسش:
میشود اینطور تعبیر کرد که از نگاه کلان تربیتی حتی وجود رذایل در انسان، درجهت تربیت و حذف منیت انسان مثمر ثمر خواهد بود؟
یعنی در واقع حذف منیت بالاترین اولویت را در روند تربیتی انسان دارد و سایر رذایل به لحاظ سد راه پیشرفت انسان بودن، اهمیتی بسیار پایینتر دارند؟
✅پاسخ:
اینها اقتضاهای تربیت و مسائل مربوط به جامعیتِ پکیجِ تربیتی است.