استاد لطف کنید نظرتان را راجع به متن زیر بفرمایید. معتقدات بشر بر یکی از دو پایه می‌تواند باشد….

❓پرسش
استاد لطف کنید نظرتان را راجع به متن زیر بفرمایید.
معتقدات بشر بر یکی از دو پایه می‌تواند باشد. گاهی پایه‌ی اعتقاد بشر یک تفکر آزاد است، ولی گاهی عقیده‌ای به بشر تحمیل می‌شود، از هر راهی، ولو از راه تقلید آباء و اجداد، و بعد انسان به آن عقیده خو می‌گیرد و آن عقیده، بدون آن‌که با قوه‌ی فکر او کوچکترین ارتباطی داشته باشد، در روح او مستقر می‌گردد.
اولین خاصیت و اثر این‌گونه عقاید این است که جلوی تفکر آزاد انسان را می‌گیرد و به صورت زنجیری برای عقل و فکر انسان در می‌آید و همان‌طور که یک آدم به زنجیر کشیده شده و به غل بسته شده، خودش قادر نیست آن زنجیر را از دست و پای خود باز کند، شخص دیگری لازم است، تا با وسایلی که در اختیار دارد آن را از دست و پا و گردن او باز کند؛ عرض نمی‌کنم که یک زنجیر دیگری به دست و پای او بنهد، و عرض نمی‌کنم که یک فکر و عقیده‌ای _حتی یک عقیده مبتنی بر فکری_ را به او تحمیل کند، بلکه می‌گویم که او را از این زنجیرها آزاد کند، تا بتواند خودش آزادانه فکر کند و عقیده‌ای را بر مبنای تفکر انتخاب کند.
این از بزرگ‌ترین خدمت‌هایی است که یک فرد به بشر می‌تواند بکند. یکی از کارهای انبیاء همین بوده است که این‌گونه پایگاه‌های اعتقادی را خراب کنند، تا فرد آزاد شده، بتواند آزادانه درباره خود، سرنوشت و اعتقاد خود فکر کند. یکی از صحابه پیغمبر که در جاهلیت، سابقه زنده به گور کردن دختر داشته، به رسول خدا عرض می‌کند: حالا من می‌فهمم که ما چه جانورهایی بودیم و تو چطور ما را نجات دادی، ما وقتی که این کار را می‌کردیم، فکر می‌کردیم چه کار خوبی داریم می‌کنیم.
«متفکر شهید مرتضی مطهری»

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
این بیان استاد حاکی از رسالت سنگین قاطبه‌ی مسلمین است.
این کجا و آن‌چه ما در آن گرفتاریم کجا
و آن‌چه بعد از این اتفاق خواهد افتاد که دیگران با ما این‌گونه رفتار کنند.
به خدا پناه می‌برم از این همه تفاوت در دین و دینداری.