اگر كسی بخواهد خيلی زود برسد به اين اضطرار كه هيچ اولويتی به‌جز تهذيب و معرفت نفس وجود ندارد برسد چه باید بکند ؟

❓پرسش
اگر كسی بخواهد خيلی زود برسد به اين اضطرار كه هيچ اولويتی به‌جز تهذيب و معرفت نفس وجود ندارد و از دست رفتن فرصت را با گوشت و پوست و استخوان درک كند و وجودش كمپلت به بی‌تابی و جوش و خروش برسد بايد چكار كند؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
اضطرار امر اختیاری نیست. اضطرار به خودی خود برای انسان پیش می‌آید بل‌که انسان به خودی‌خود مضطر است. درک اضطرار یک جو توجه می‌خواهد یک جو عقل می‌خواهد، شعور ویژه می‌خواهد. همه این اضطرار را در وجود خودشان دارند، «توجه» به اضطرار ندارند. نمی‌شود کاری کرد که یک کسی احساس کند فرصت را دارد از دست می‌دهد. (هنوز قرصش در بازار نیامده) خُب وقتی یک انسان با اندک توجهی می‌تواند بفهمد این همه تغییر باید بکند و این همه هم فرصت کم است دیگر گوشت و پوست و استخوان نمی‌خواهد که!
قدم اول فقط فکر است اگر فکر آمد میدان نتیجه می‌دهد ولی اگر فکر هم نبود بیخود معطلیم چیزی گیرمان نمی‌آید. رسیدنی هم در کار نیست، کسی بنا نیست جایی برسد. باید آن‌جایی که هستید به قدری که می‌فهمید، هر کسی هر جا هست به قدر فهم خودش، به فهمش عمل کند. همه‌ی دارایی بشر همه‌ی آن‌چه که به آن می‌گویند: غایت و هدف و مقصد و مقصود، همه‌آن در همین نکته نهفته است؛ درست به وظیفه‌ی درکی خودش عمل کند. والسلام.