منظور از” رقیب” چیست؟ “نکات غیر حسن” چیستند؟

پرسش
در این شعر حافظ
«در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب
یا رب مباد آن‌که گدا معتبر شود
بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب نظر شود»
لطفا بفرمایید:
منظور از” رقیب” چیست؟
“نکات غیر حسن” چیستند؟

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

پاسخ
“رقیب” معمولا کسی است که یا رقیب عشقی است یا رقیب مقامی یا رقیب مالی یا این‌که موی دماغ است. معمولا به این طور اشخاص رقیب گفته می‌شود که در خصوص یک چیزی که محبوبیتی دارد برای طرف مقابل و احیانا معشوقه‌ی او به حساب می‌آید او همیشه آن‌جا موی دماغ و مزاحم است. با این‌طور صحبت کردن می‌خواهد که رقیبش را در حقیقت تحقیر کند.
“نخوت رقیب” می‌خواهد بگوید: بابا اصلی منم! این من هستم که باید نقش اول را بازی کنم. تو برای چی باد به غبغبت انداختی؛ خودت را آوردی وسط و نخود آش کردی؟
“یا رب مباد آن‌که گدا معتبر شود”
می‌خواهد بزند توی سر طرف! که حالا به هیچی نرسیده خودش را گرفته. بابا تو تا پریروز هیچی نبودی، هیچی نداشتی. کسی نبودی؛ مقامی، منزلتی و … حالا آمدی وسط، رقیب ما شدی؟ موی دماغ ما شدی؟ این همه نخوت و باد دماغ برای چیست؟ چون قبلا گدا بودی حالا وضعت بهتر شده اینطور داری اذیت میکنی!
“بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب نظر شود”
غیر حسن یعنی غیر از این‌که حالا یک کسی چهره دارد، زیبایی دارد، خودنمایی دارد، جلوه دارد. این مسائل کفایت نمی‌کند خیلی مسائل دیگری هست که انسان باید آن‌ها را کسب کند تا مقبول طبایع بشود. طبع مردم بسیار دقیق، بسیار ظریف و بسیار حساب شده است. مردم بی‌جهت استقبال نمی‌کنند. البته مردم صاحب نظر، مردم صاحب اندیشه، مردمی که تخصصی دارند و درکی دارند و خلاصه جهان‌دیده‌اند. انسان باید خیلی مهارت‌ها را کسب کند، علومی را کسب کند، اخلاقی را کسب کند، صفات حسنه‌ای را در خودش خلق کند تا کم‌کم مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود. والسلام.